Stof en Steen

Suzanne komt thuis aan en wil het busje voor de deur parkeren. Ze ziet dat de buren de kliko’s netjes buiten hebben gezet. Deze staan zoals gewoonlijk precies op de stoeprand. De handvaten net over het randje. Wat maakt dat je moeilijk kunt parkeren. Suzanne weet het zo langzamerhand wel. De buren doen dit niet om keurig netjes te zijn, oh nee. Dat is om de andere buren te irriteren. Net op dat moment dat Suzanne uitstapt ziet ze de buren van de overkant hun bus achter haar parkeren. De moeder zit achter het stuur en haar zoon wil uitstappen. Ze tikt de kliko net met de spiegel van haar auto aan. Voordat Suzanne beseft wat er gebeurd, boem hatsekidee. De buurman is op de vuist met de zoon. De buurman valt met zijn hoofd tegen de kliko. De moeder belt blijkbaar met haar man die thuis is. Nee lul, je moet nu echt direct naar de overkant komen en zorg dat je die klootzak direct het ziekenhuis in mept. Ben zo klaar met die vent. Suzanne heeft er nu al genoeg van en ze is nog niet eens binnen. Ze pakt haar sleutels en gaat naar binnen. Ze hoort dat de vriendin van de buurman, “mevrouw ik weet het beter”, de ambulance belt. Suzanne hoopt dat de ambulance er op tijd is. Nou ja, moet ie maar geen kliko’s koppen. Sukkel.

De volgende morgen gaat ze naar de meubelstoffeerderij. Meneer Bruintjes is er al. Hij is blij dat ze weer terug is. Onder het genot van een kopje koffie doe ze verslag van de vakantie. Ze praten over de afgelopen weken in de meubelstoffeerderij en er is niets bijzonders gebeurd. Behalve dan dat ze een brief heeft gekregen van de afvalverwerker. Meneer Bruintjes zegt dat hij al jaren een contract met hun heeft en nog nooit problemen gehad. Maar de brief is luid en duidelijk. Omdat hun kosten omhoog gaan en het voor hun het onderhoud en de diesel steeds duurder wordt zijn ze genoodzaakt de tarieven per volgende maand met € 5 euro te verhogen. Suzanne vraagt aan meneer Bruintjes wat de kosten normaal zijn. Nou zegt hij, de kliko zelf van 360 liter heb ik destijds aangeschaft. Huren kon ook, maar dan kwam er per maand € 7,50 bij. De éénmalige kosten voor de kliko waren € 100,-. Ik heb een contract afgesloten met de maatschappij dat zij op afroep de kliko komen legen voor € 15,- per keer. Je kan wel de kliko iedere week of iedere maand laten ledigen, dan is het per keer wel goedkoper, maar soms had ik maar heel weinig afval. Dus is het goedkoper om het per keer te doen. Suzanne belt de afvalverwerker op, de naam van de manager staat in de brief. Ze vraagt hem waarom de kosten met € 5,- per keer ledigen omhoog gaan. Want dat is best veel, voor iets wat ze weg moet gooien. Het voelt alsof ze haar portemonnee open doet en het geld op straat laat vallen. De manager zegt dat het voor hun moeilijk is om de ritten te combineren met andere afhaalpunten en het wagenpark kost ook geld. Suzanne bedankt de manager, kijkt meneer Bruintjes aan en zegt, goed ik ga maar eens wat offertes bij een andere afvalverwerker aanvragen.

De volgende dag heeft ze een offerte binnen gekregen via de email. Deze afvalverwerker is wel goedkoper, maar ze is verplicht een kliko te huren voor € 7,50 per maand. Ze mailt terug dat ze al een kliko heeft. Binnen een minuut heeft ze antwoord. Dat maakt niet uit, ze kan haar eigen kliko gebruiken, maar de huur wordt wel doorberekend. Gekkewerk denkt ze. De volgende dag staat er een vertegenwoordiger op de stoep van nog een andere afvalverwerker. Hij bekijkt de kliko en zegt dat de “normale”standaard 240 liter is. Suzanne kijkt hem aan en zegt, tja dit is een 360 liter. De vertegenwoordiger begint druk te rekenen. Uiteindelijk komt hij op een bedrag van € 112,50 per jaar uit. Dan wordt de kliko 1 x per maand geledigd. En als ze een keer overslaat omdat er niet genoeg vuilnis is, dan blijft de lediging staan tot een volgende keer. Op afroep is het iets duurder dan komt er € 1,00 per keer bij. Suzanne heeft nagekeken dat de afgelopen jaren de kliko ongeveer 8 a 9 keer per jaar geledigd wordt. Hoe dan ook deze afvalverwerker is ten alle tijden goedkoper en ze mag haar eigen kliko gebruiken. De vertegenwoordiger zegt dat ze geen nieuw afvalstroomnummer hoeft aan te vragen. Voor de zekerheid vraagt ze, alhoewel ze het wel weet, of de 21% BTW inbegrepen is. Dat is niet zo. Maar goed, dat is bij de andere offertes en het bestaande contract ook niet. Ze sluit de deal en ze bedankt de vertegenwoordiger. Ze loopt naar de buren en vraagt of zij een kliko hebben. Nee joh wij gooien alles thuis in de container. Voor thuis betalen we al een behoorlijk bedrag. Suzanne vraagt of ze veel afval hebben. Het begint wel een beetje uit de hand te lopen met alle verpakkingen. Je wordt er gek van om de dozen klein te maken. Suzanne stelt voor om haar kliko met hun te delen, zolang ze er alleen verpakkingsmateriaal in gooien. De kosten zijn dan de helft van wat zij betaald. Goeie deal vinden de buren.