Stof en Steen

Suzanne loopt naar Meneer Bruintjes. En legt uit dat timmerman Klaas een beredenerings foutje heeft gemaakt. Hij kijkt naar Suzanne en vraagt haar wat zij er van denkt. Ze zegt dat ze Klaas wel begrijpt, maar ze snapt nu ook waarom er zo’n duidelijke offerte gemaakt moet worden. Ze oppert als oplossing, dat zij de kussens zal maken, dan kost het U geen tijd en kunt U misschien het verschil delen met Klaas. Meneer Bruintjes vindt dit een slimme oplossing, maar dan wil hij wel dat Klaas deze week nog de helft van het totaal bedrag overmaakt. Bel Klaas maar terug. Ze belt en stelt het idee voor. Klaas is in zijn nopjes, maar vraagt nog snel even iets over de stiknaden. De klant wil in de knieholtes van het kussen geen naden. Het liefst nergens, maar ze snappen dat het niet anders kan, omdat hij zijn klant heeft uitgelegd wat meneer Bruintjes hem heeft verteld over werken met echt leder. Suzanne zegt dat ze nog een huid hebben hangen en dat ze een foto zal maken, zodat het duidelijker wordt voor de klant hoe de stukken gesneden zullen worden. Twee dagen later komt meneer Bruintjes binnen met de staalboekjes met leder. Het is deze geworden, zegt hij. Wijzend naar de kleur Muis. Hij is op bezoek geweest bij Klaas, omdat het anders te lang duurt voordat hij zijn staalboeken weer terug heeft. Vanmiddag komt er een klant langs die een offerte wil om zijn autostoelen te laten bekleden. Klaas heeft akkoord gegeven voor de offerte. Dus we kunnen gaan bestellen. Suzanne vraagt of hij al betaald heeft. Klaas heeft beloofd dit deze week te doen, zegt meneer Bruintjes. Ik was verrast om te zien, dat hij iemand in dienst heeft zegt meneer Bruintjes. Klaas zelf heeft bijna geen salaris, omdat hij zijn personeelslid moet betalen. Maar het ziet er dit keer beter uit, vorige keer dacht ik dat hij misschien failliet zou gaan en ik naar mijn centen kon fluiten. Ik zie nu dat hij erg zijn best doet om vooruit te komen en ik heb daar wel vertrouwen in. Het kan misschien iets langer duren voordat hij betaald, maar uiteindelijk komt dat goed. Meneer Bruintjes waarschuwt Suzanne wel, dat je zo’n opdracht alleen aan kunt nemen, als je zelf voldoende saldo op je bedrijfsrekening hebt staan. Hij zegt erbij dat hij de kussens pas aflevert als er een eerste betaling gedaan is. Zo nu de bestelling klaarmaken voor de leveranciers. Een paar dagen later moet meneer Bruintjes een offerte maken voor een bedrijf dat in de buurt is van de leverancier van het schuim. Hij zegt tegen Suzanne dat hij de bestelling wel op zal halen. Dat scheelt weer verzendkosten. Hij belt op om te vragen of het klaar ligt. Zijn voorhoofd begint rimpels te vertonen en ze hoort hem vragen hoe lang het zal duren. Mompelend hangt hij op. Hij vertelt Suzanne dat het schuim niet op voorraad is en volgende week binnen zal komen. Ik ben er zo aan gewend dat de leveranciers alles op voorraad hebben, dat ik er geen rekening mee heb gehouden dat het in deze tijden wel eens anders zou kunnen zijn. Eigenlijk heel logisch. Het is in dit geval geen probleem, maar onthoudt dit en vraag als je iets snel nodig hebt of het op voorraad ligt. Dan kun je je klant ook tijdig informeren. En als laatste kun je dan eventueel ergens anders bestellen, maar meestal is het zo, dat als één leverancier het niet heeft, de andere het ook niet heeft. Een week erna gaat meneer Bruintjes naar zijn klant in de buurt van de leverancier de stoelen terugbrengen die hij opnieuw gestoffeerd heeft. Hij heeft van tevoren gebeld naar de leverancier of het schuim binnengekomen is. Gelukkig is dit het geval, maar het moet nog wel gesneden worden. Hij geeft door dat hij wat later in ochtend langs zal komen. Ondertussen belt zijn klant op om door te geven dat zij in de ochtend verhinderd zijn en of meneer Bruintjes in de middag kan komen. Dat is geen probleem. Hij belt zijn leverancier terug om te zeggen dat hij pas laat in de middag het schuim op komt halen. Hij zegt dat hij liever heeft dat het goed geplakt en gesneden is, dan dat het een haast klus wordt en afgeraffeld wordt. Neem liever de tijd en stuur het desnoods op per koerier zegt hij. Dat was niet nodig, want ze hebben het goed in hun oren geknoopt. Later die middag komt hij bij de leverancier aan en zoals altijd vriendelijk te woord gestaan. Degene die normaal het zaagwerk verricht zegt al naar het magazijn lopende dat ie niet gekeken heeft of alles aanwezig is. Hij was een dagje vrij. Bij de roldeur aangekomen ziet meneer Bruintjes dat al het schuimrubber wit is. Normaal gesproken zijn de verschillende kwaliteiten in diverse kleuren. Hij hoopt dat alles in orde is en vraagt of het klopt dat alles wit is. Ja hoor dat moet geen probleem zijn, ik was er niet bij ivm mijn vrije dag, maar je kunt het verschil zeker voelen. Tijdens het inladen in de bus, komt de baas ook nog even gedag zeggen. Meneer Bruintjes was net aan het checken of de plaat schuimrubber voor de rugleuning van de bank goed gesneden was. Deze heeft namelijk een schuinte. Terwijl hij kijkt ziet hij dat de twee delen niet goed aan elkaar geplakt zijn, ze wijken een beetje. De baas ziet het ook en zegt dat is weer lekker gedaan, maar ik moet terug naar de vergadering. Ondertussen wordt de rest heel behulpzaam in de bus geladen. Hij moest maar weer eens richting werkplaats en daar al het schuim goed bekijken en nameten. In de werkplaats aangekomen komt Suzanne helpen uitladen. Meneer Bruintjes vraagt haar het lijstje met de maten er bij te pakken en een rolmaat mee te nemen. Samen meten ze alles na en checken ze de lijmnaden. Suzanne pakt een blocnote en noteert het volgende • Het schuine stuk is niet netjes aan elkaar gelijmd, omdat het niet exact hetzelfde gesneden is. Het laat trouwens los. • Het stuk van 10 cm dik 3,11 mtr is helemaal niet aan elkaar gelijmd. • En 1 stuk van 142 x 62 is echt aan elkaar geknutseld. Meneer Bruintjes is niet tevreden over het resultaat en besluit een email te schrijven naar de leverancier. Hij is niet boos, maar wel teleurgesteld. Hij schrijft, “je zag het vanmiddag al, maar het plak en snijwerk is niet helemaal in orde. Het is niet de eerste keer dat het niet goed gaat, daarom heb ik een aantal keer ergens anders besteld omdat ik niet aandurfde. We weten dat de mannen echt hun best doen, maar wat mij betreft mogen ze meer op de kwaliteit van het plakken en snijden letten. Aan de kwaliteit van het schuim ligt het niet, dat is juist de reden waarom we bij jullie hebben besteld.” Meneer Bruintjes hoopt dat het op deze manier overkomt wat hij bedoelt. Het zou jammer zijn om de volgende keer weer ergens anders te moeten bestellen. Hij draagt deze leverancier een warm hart toe, in moeilijke tijden hebben zij hem ook gesteund, dus vindt hij dat hij iets terug kan doen, zodat dit probleem opgelost wordt. Het zou niet fijn voor hun zijn als andere klanten om deze reden bij een andere leverancier zouden gaan bestellen. Terug naar de orde van de dag. Vandaag komt er een klant langs waarvoor meneer Bruintjes al eerder diverse objecten heeft gestoffeerd. Auke heeft samen met vennoten een fysio praktijk. Deze keer komt hij een hoofdgedeelte brengen van een behandeltafel. Eentje met een gat in het midden. Ze hebben om 12.00 uur afgesproken en Auke is stipt op tijd. Hij laat meneer Bruintjes het stuk van de behandeltafel zien en zegt dat hij graag donkergrijs kunstleder erop wil. Dat is geen probleem, want dat heeft meneer Bruintjes op voorraad. Ze zoeken de juiste kleur uit en onderwijl vraagt Auke of meneer Bruintjes een prijsopgave kan maken voor een zitkussen en rugkussen voor een bank die nog getimmerd moet worden. Meneer Bruintjes vraagt of Auke het goed vindt dat Suzanne erbij komt. Hij legt uit dat Suzanne stage loopt en misschien wel de zaak van hem over gaat nemen. Suzanne vraagt of Auke de afmetingen van de bank heeft. Nou ongeveer twee meter. Suzanne vraagt of Auke een momentje heeft en pakt de tekeningen erbij die meneer Bruintjes voor Klaas heeft gemaakt. Ze vraagt of Auke dat soort kussen bedoelt. Auke beaamt dit en ze vraagt hem mee te komen naar de werkplaats. Ze laat hem het gesneden schuimrubber zien en vraagt of hij dezelfde dikte en de kwaliteit wil. Ja zegt Auke en ik wil de kussens graag gestoffeerd hebben met kunstleder. Tevens vraagt ze of hij al een timmerman heeft om de bank te maken. Nee zegt Auke, weet jij toevallig iemand…. Ze spreekt met Auke af, dat hij een offerte per email krijgt met dezelfde afmetingen en kwaliteit die ze hem heeft laten zien. Ze zegt erbij dat ze er vanuit gaat dat de bank twee meter lang wordt. Ze zal een tekening maken van hoe de bank eruit zal zien. Ze zal ook de gegevens van Klaas doormailen. Meneer Bruintjes geeft Suzanne een compliment. Goed gedaan zegt hij. Als Auke zijn rugleuning op komt halen, komt zijn vrouw mee om een kleur kunstleder uit te zoeken. Als jij de offerte wil maken dan ga ik kijken of Klaas inmiddels geld heeft overgemaakt.